f·p·p · q·u·a·k·e · 3
http://quake3.fpp.pl


Quake III Arena

Konsola

Na wstępie zaznaczę, iż konsolę w Quake3: Arenaid Software otwiera się poprzez naciśnięcie przycisku ~. Q3 pod względem ilości dostępnych komend jest chyba najlepszą grą FPP. Uważam, że nie zapoznanie się z komendami jest czystą głupotą, ponieważ konsola jest naprawdę potężnym narzędziem, dzięki któremu można zmienić w grze prawie wszystko: od wyłączenia dźwięków, do maksymalnego "podrasowania" grafiki :)

Są to tylko niektóre komendy jakich używa się w Quake3: Arena. Jeżeli ktoś jest zainteresowany pełnym spisem (wer. angielska) komend to zapraszam pod ten adres.


Cheats
Osobiście nie popieram używania cheatów, ponieważ uważam to za oszustwo (:P), ale jeżeli ktoś chcę się pobawić, to czemu nie...
Cheaty uaktywnic można wpisując:
/sv_cheats 1
W konsoli wpisujemy /devmap i uruchamiamy w ten sposób serwer wraz dostepnymi cheatami.
Przyklad: /devmap q3dm15
Uruchomi sie mapa "Demon Keep" z mozliwoscia uzywania cheatów. Wpisanie komendy /map (zamiast /devmap) nie spowoduje dostepnosci cheatów.

Skoro juz mamy postawiony serwer to mozemy wykorzystac kilka udogodnien:

/god - "God" mode. Jestes niewidoczny i nikt nie moze cie zranic.
/noclip - "no clip" mode. Mozesz latac i przechodzic przez sciany gdziekolwiek zechcesz (przydatne do robienia screenshootów).
/give all - Po wpisaniu tego cheatu dostajemy wszystkie dostępne bronie
Komendy Grafiki i HUDa
Komend obsługujących grafikę w q3 jest niesamowicie wiele i większość z nich wymaga skomplikowanej wiedzy od gracza, więc na dole znajdziecie tylko te najpotrzebniejsze polecenia.
cg_drawTimer 1 - "zegarek", który odmierza ile czasu gry upłyneło
cg_drawFPS 1 - pokazuje ile nasza maszyna wyciąga klatek na sekundę (fps)
cg_lagometer 0 - wyłącza lagometr
cg_drawStatus 0 -Po wpisaniu tej komendy nie pokazuje się status (zdrowie, amunicja itp.)
cg_drawAttacker 0 - wył. pokazywanie podobizny przeciwnika, który nas przed chwilą zaatakował
cg_drawAmmoWarning 0 - wył. pokazywanie alarmu o braku amunicji
cg_simpleItems 1 - komenda ta powoduje zamianę modeli 3D broni, amunicji etc. na ikony w/w przedmiotów
headmodel X - Po wpisaniu tej komendy możemy wybrać model głowy z innego modelu
cg_forceModel 1 - wszystkie postacie w czasie gry wyglądają tak jak twój model
cg_marks 0 - wył. ślady po strzałach (na ścianach, podłodze itp.)
cg_brassTime X - określa ile czasu mają leżeć łuski na podłodze (nie rybie :P)
cg_gibs 0 - wył. strumienie krwi w czasie walki
com_blood 0 - pozwala całkowicie wyłączyć krew
model X - pozwala wybrać model, którym zamierzamy grać
headmodel X - możemy wybrać model głowy z innej postaci
cg_forceModel 1 - wszystkie postacie w czsie gry wyglądają jak nasz model
scr_conspeed X - określa prędkość z jaką pokazuje się konsola (99 natychmiastowo otwiera i zamyka)
r_mode X - pozwala wybrać rozdzielczośc
r_depthbits X - głębia kolorów
r_colorbits X - ilość kolorów (0,16,24,32)
r_gamma X - pozwala rozjaśnić ekran
r_intensity X - zwiększa intensywność kolorów
r_dynamiclight 0 - wył. dynamiczne oświetlenie
r_vertexLight 0 - wył. oświetlenie Vertex
cg_shadows X - pozwala zmieić cienie (0-brak, 1-standardowe, 2-szczegółowe, 3-dodaje cień postaci)
r_fastsky 0 - wył. rysowanie nieba i możliwość widzenia co się dzieje po drugiej stronie teleportu
r_detailtextures 0 - wył. szczegółowe tekstury
r_subdivisions X - określa okrągłość krzywych
r_texturebits X - określa ilość kolorów tekstur
r_picmip X - pozwala rozmyć tekstury (0-9, gdzie zero jest najbardziej sczegółowe)
r_ext_multitexture 0 - wył. multitexturing
r_ext_compressed_textures 1 - wł. kompresję tekstur (na kartach S3 Savage i innych, nowszych)
vid_restart - restartuje silnik graficzny q3
Komendy dzwięku
Muzyka podobno łagodzi obyczaje. Przekonajmy się za pomocą tych komend:
play [file_name] - Odtwarza dzwięk z katalogu baseq3/sounds
s_initsound X - wył. wszelkie dzwięki w grze
s_volume X - głośność odgłosów z gry (chodzenia, fragowania itp.)
s_musicvolume X - głośność muzyki
s_khz X - Określa częstotliwość odgrywanych dźwięków (11, 22 lub 44kHz)
stopsound [file_name] - zatrzymuje dzwięk, który słyszymy w czasie gry
s_doppler 0 - wył. efekt dzwięku przelatującej koło nas rakiety (wyłączenie tego jest po prostu głupotą :P)
snd_restart - resetartuje silnik dzwiękowy q3
Komendy myszy
Dużo tego nie będzie, ale wierzcie lub nie - przydaje sie to :)
sensitivity X - określa czułośc myszki
cg_drawCrosshair X - wł. rysowanie celownika i daje możliwość wybrania jego kształtu
cg_crosshairSize X - rozmiar celownika
cl_freelook 1 - pozwala swobodnie rozglądać się myszką
m_yaw X - komenda zmienia czułość myszki, ale tylko na boki
m_pitch X - komenda zmienia czułość myszki, ale tylko góra/dół (standardowo wartość 0.022)
cl_mouseAccel X - akceleracja myszy
Komendy broni
Komendy do rzeczy, które każdy quaker lubi - broni :)
r_railSegmentLength X - szerokość segmentu raila
r_railCoreWidth X - szerokość jądra raila
r_railWidth X - szerokość śladu po railu
cg_railTrailTime X - jak długo będzie "istniał" ślad do railu
cg_oldRail 0 - nowy efekt wystrzału z raila (spirala wokół promienia)
cg_oldPlasma 0 - nowy efekt wystrzału z plasmaguna
cg_oldRocket 0 - nowy efekt dymu po wystrzale z rocket launchera
cg_noProjectileTrail 0 - wył. dym po wystrzale z rocket launchera
cg_drawgun 1 - widzimy broń (0 niewidoczna, 2 widoczna, lecz bez animacji)
Blindy
bind [klawisz] [komenda] - podstawowa komenda przyporządkowująca komendę klawiszowi
unbind [klawisz] - "zdejmuje" polecenie przyporządkowane danemu klawiszowi
bindlist - komenda pozwalająca zobaczyć w konsoli aktualnie zbindowane klawisze
+attack - strzał
+back - krok do tyłu
+forward - krok do przodu
+moveleft - krok w lewo
+moveright - krok w prawo
+moveup - skaczemy lub płyniemy do góry
+movedown - kucamy lub płyniemy w dół
+speed - komenda bardzo przydatna. Ma wartości strategiczne - kiedy jest aktywna skradamy się
+lookdown/-lookdown - patrzymy w dół z szybkością określoną w cl_pitchspeed (nie dotyczy myszy)
+lookup/-lookup - patrzymy w górę z szybkością określoną w cl_pitchspeed (nie dotyczy myszy)
+zoom - przybliżanie obrazu
weapon X - zmieniamy broń po naciśnięciu danego klawisza (1-gauntlet, 2-mg, 3-sg, 4-gl, 5-rl, 6-lg, 7-rg, 8-pg, 9-bfg)
weapnext - następna broń
weapprev - poprzednia broń
+button2 - "use item" (medkit, teleport)
+button3 - gesture
toggleconsole - blinduje otwieranie konsoli
vote [yes/no] - klawisz, za pomocą którego głosujemy twierdząco lub przecząco
say [text] - komenda stosowana w configu wysyłająca zbindowaną wiadomość do wszystkich aktualnie grających zawodników
say_team [text] - komenda stosowana w configu wysyłająca zbindowaną wiadomość do drużyny w której właśnie grasz
tell_target [text] - wysyła text w czasie gry tylko do przeciwnika, którego wlaśnie mamy na celowniku
tell_attacker [text] - wysyła text w czasie gry tylko do gracza, przez którego przed chwilą zostaliśmy trafieni
messagemode - wysyła dany tekst w czasie gry do wszystkich
messagemode2 - wysyła tekst w czasie gry tylko do naszej drużyny
messagemode3 - wysyła text w czasie gry tylko do przeciwnika, którego wlaśnie mamy na celowniku
messagemode4 - wysyła text w czasie gry tylko do gracza, przez którego przed chwilą zostaliśmy trafieni
Komendy pseudonimów
Pewnie każdy "beginer" grając w SP, zastanawiał się jakim cudem Anarki ma kolorowe pseudo. Jest to bardzo prosta czynność. Jak to zrobić? Zmieniamy kolor wpisując przed literą znak potęgi (^), a następnie cyfrę odpowiadającą kolorowi:
  1. Czerwony
  2. zielony
  3. żółty
  4. niebieski
  5. fioletowy
  6. jasny niebieski
  7. biały
Jest możliwość zrobienia czarnej ksywki w vq3, ale trzeba wykonać małą kombinację - ^^0 a następnie wpisujemy wybrane przez ciebie pseudo. W OSP jest znacznie łatwiej i estetyczniej, ponieważ nie ma przed ksywą białego znaczka potęgi (^), aby to zrobić wystarczy napisać np. ^0MephiR


Pozostale komendy
Poniżej znajdziecie komendy, które są bardzo przydatne, ale nie przyporządkowaliśmy ich do żadnych z grup:
clear - "czyści" konsolę
cvarlist - wyświetla listę zmiennych
cvar_restart - przywraca wszsytkim zmiennym standartowe wartości
in_restart - za pomocą tej komendy możemy zrestartować q3
quit - pozwala wyjść z q3
version - wersja q3
gamedate - Wyświetla datę ukazania się gry lub Point Release'a
path - Wyświetla katalog roboczy q3 i listę załadowanych paków
screenshot - pozwala zrobić zdjęcie ekranu do pliku screenshotsshot000#.tga
screenshotJPEG - pozwala zrobić screenshoota, tyle że do pliku screenshotsshot000#.jpg
connect [IP/nazwa] - łączymy się z wybranym serwerem
disconnect - "wychodzimy" z serwera
localservers - wyszukuje serwery lokalne (nawet w czasie gry)
meminfo - Wyświetla informacje o stanie pamięci (nie naszej, tylko komputera :P)
cmdlist - wyświetla listę wszystkich komend
modelist - wyświetla dostępne rozdzielczości ekranu
modellist - wyświetla listę modeli 3d (health, bronie itp.)
cvarlist - wyświetla listę wszystkich komend typu variable
soundlist - wyświetla listę załadowanych dźwięków
skinlist - wyświetla listę załadowanych skinów
Koniec
Narazie jest tylko tyle komend, ale obiecuję, iż z upływem czasu dojdzie wiele poleceń, z którymi będziecie mogli się pobawić w konsoli, czy też configu :) Jeżeli uważasz, że brakuje tutaj jakiejś przydatnej komendy, to niezwłocznie do mnie napisz - KLICK!

--------------------------------------
Aktualizacja: 09·12·2002 - 22:00




© 2000-2001 f·p·p productions.
http://fpp.pl, hq@fpp.pl

Wyrukowano dnia 2014-07-24, 08:04, z ec2-54-204-127-56.compute-1.amazonaws.com (54.204.127.56)
Strona dostępna online pod adresem: http://quake3.fpp.pl/?pl:pages:show:15:::

DRUKUJ | Powrót